در چند دهه گذشته به دلیل دگرگونی پرشتاب جامعه و همچنین گسترش تند و تیز تکنولوژی سروصدا و هیاهوی زیادی در فرهنگ موسیقی رخداده است. در این دگرگونی فرهنگی DJ زاده شد و از آن زمان تاکنون رو به پیشرفت است.

در طول این سالها چندین ابزار بودند که این روند تاریخی دی جی کردن را دستخوش دگرگونی های بزرگی کردند. این ابزارها در چندین دهه ارزش نوآوری و تکرار تولید را به رخ کشیدند و تعیین کننده این راه بودند تا DJ به نمای امروزی خودش درآمده است و به رشد شتاب‌زده ی این هنر بسیار کمک کردند. بیایید به این ابزارها نگاهی بیاندازیم. اگر میبینید چیزی از قلم افتاده یا بزرگنمایی انجام شده پیشنهادات خودتان را به‌ ما بگویید.

ترنتیبل دی جی Technics SL-1200

ترنتیبل دی جی Technics SL-1200

این ترنتیبل نخستین بار در سال ۱۹۷۰ رونمایی شد. Technics 1200 اورجینال در دگرگونی هیپ-هاپ خودنمایی کرد که سرانجام باعث بوجود آمدن DJ شد. Technics همچنان امروزه نیز در میان بسیاری از دی جی های بزرگ یک مارک شناخته شده به شمار میرود و تا اندازه زیادی در جایگاه تاثیرگذارترین و پرریشه ترین برندها در تاریخ دی جی شناخته شده است. 1200 نخستین ترنتیبلی بود که با آگاهی از نیاز دی جی ها ساخته شده بود. از طراحی S مانند بازو نگهدارنده سوزن آن گرفته تا موتورهای راست-رانش نیرومند تا پلترهای آسان برای تکان دادن همگی از گزینه های این طراحی منحصر به فرد بودند.

موتور راست-رانش (Direct-Drive)

بیگمان ارزنده‌ترین ویژگی این ترنتیبل موتور راست-رانش با نیروی بالای آن بود. ترنتیبل 1200 درست وارونه ترنتیبلهای قبلی که موتور را با یک تسمه قرقره لاستیکی به پلتر (بشقابی که روی آن دیسک میگذارند) پیوند میزد، یکراست به پلترها پیوند می‌خورد. این سیستم یکسره ایستادن و راه‌اندازی آسان پلتر را به‌همراه دارد. زیرا ترنتیبلهای تسمه ای در چنین شرایطی بزودی دچار خرابی میشوند.

فیدر کنترل گام

یکی دیگر از پردازه های ارزنده این ترنتیبل فراهم آوردن یک فیدر کنترل گام با دقت بسیار خوب ۶٪ بود. این فیدر توانایی و دسترسی بیتمچ کردن بین آهنگهای با BPM گوناگون را برای کاربران پیشکش داشت. با اینکه این ویژگی ساخته و پرداخته کمپانی Technics نیست ،اما همچنان یک زیربنای کلیدی در ساخت ترنتیبل است.

این ترنتیبل دارای ویژگی های منحصر به فرد بسیاری بود، مانند یک بازوی برای پایداری بسیار خوب در ردیابی ترک، بدنه ای فلزی و سرسخت و یک چراغ ردیابی درونی برای سوزن‌گذاری آسان در مکان‌های کمنور. این ویژگی ها همگی کمک کردند تا 1200 در جایگاه یک ترنتیبل کلاب حرفه ای شناخته شود. این ترنتیبل اکنون در مدل SL1200MK7 ساخته میشود که در سال ۲۰۱۹ از آن رونمایی شد. 1200 رفته رفته در کلاب ها ماندگار شد و به یک استاندارد برای طراحی ترنتیبلهای دیگر برندها تبدیل شد.

نرم‌افزار Final Scratch از Stanton

میکسر دی جی GLI PMX 9000 Crossfader

GLI PMX 9000 برای نخستین بار در سال ۱۹۷۹ ساخته شد، که یکی دیگر از رانشگرها در گسترش فرهنگ دی جی بود. آن یکی از نخستین میکسرهای دی جی ساخته شده بود که بجای ناب های کوچک، فیدر های روان و راه دست دی جی را برای ولوم کانال ها کارگذاری کرده بود.

کراسفیدر Crossfader

چیزی که PMX 9000 را بسیار پیشگام کرد رونمایی از کراسفیدر بود که یک بخش جدایی ناپذیر از بیت جاگلینگ و اسکرچ کردن بود. آن نخستین میکسر تولید انبوه بود که دارای کراسفیدر بود که باشتاب PMX 9000 را در بین دی جی ها محبوب کرد. پس از آن بسیاری از کمپانی های دیگر مانند Numark، Gemini و Vestax نیز بزودی پیرو سبک PMX شدند و همگی فیدرهای تخت و کراسفیدر را در ساخت میکسرها بکار گرفتند.

جدا از طراحی این فیدرهای انقلابی، PMX چیزهای دیگری نداشت. آن دارای اکولایزر در هر کانال نبود که این ویژگی بعدا در میکسرهای رقیبش ارائه شد. اما آن دارای یک اکولایزر سراسری، خروجی هدفون با سوئیچ مانیتورینگ و ورودی میکروفون، گزینشگر Line و Phono و کراسفیدر… بود که با این همه این میکسر یک جنگ تسلیحاتی را بوجود آورد که دی جی کردن را از اتاق خواب به استیج های جریان اصلی برد.

پلیر CD شبیه ساز واینیل CDJ-1000

پلیر CD شبیه ساز واینیل CDJ-1000

CDJ-1000 ‌از کمپانی پایونییر یک پلیر CD است که در سال ۲۰۰۱ روانه بازار شد و با نوآوری ناب خودش در زمانی که پدیدار شد به یک رقیب جدی برای Technics 1200‌ تبدیل شد. این پلیر بعدا پس از ساخت CDJ-1000MK2 به نام مدل MK1 شناخته شد.

دگرگونی زمان: جنبش CD

در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ جهان با CD هایی که آرام آرام جاگزین کاستها و دیسک ها شدند در حال گذر از عصر آنالوگ به عصر دیجیتال بود. با این همه دی جی ها به دلیل نداشتن گزینه ای بهتر از ترنتیبل، همان دیسک های واینیل را بکار میبردند. در آن زمان پلیرهای CD خیلی بدوی و ناجور بودند که هیچگونه کنترل اسکرچ و هیچ سیستم ترنسپورتی نداشتند. بنابراین CD پلیرها در مقایسه با ترنتیبل ها برای دی جی ها بی فایده بودند.

Jog Wheel

CDJ-1000 این کم و کاستیها را پر کرد. این دستگاه با بکارگیری نوآوری انقلابی تکنولوژی جاگویل توانست مانند ترنتیبل ها یک روش برای دستکاری ترک را فراهم کند. این چرخ ها اساسا یک انکودر (رمزگذار) غولپیکر ۷ اینچی بودند. هنگامیکه با انگشت به آن اشاره میشد سرعت ترک را کم و زیاد میکرد و هنگامیکه فشار بیشتر میشد و پلترها را بازی میدادند ترک را اسکرچ میکرد. این تکنولوژی دستاویزی بود که امکان جابجایی از واینیل به دیجیتال را در کلاب های جهان فراهم کرد.

Cue Point ها

CDJ-1000 ویژگی های هیجان انگیز دیگری را نیز ارائه میداد. سیستم Cue Point نیز یک نوآوری انقلابی بود که امکان پرش به نقاط از پیش گزینش شده ای در ترک را با فشردن یک کلید فراهم میکرد. ۳تا از این Cue ها HotCue نامیده میشدند که توانایی اجرای یکپارچه را داشتند درحالیکه بقیه نقاط حافظه نامیده میشدند که ترک را متوقف میکردند و نیازمند زمان بودند تا بارگذاری شوند.

بنابراین رفته رفته درخواست دی جی ها برای رفتن از آنالوگ به دیجیتال زیاد شد و دلایل خوبی هم برای این کار داشتند و یکی از این دلیل ها این بود که با CDJ دیگر نیازی نبود یک کارتن بزرگ از دیسک ها را با خود به کلاب ها یا فستیوال ها ببرند و با یک کتابچه سی دی این دردسر برطرف میشد. همچنین دردسر پریدن سوزن از نقطه پخش دیگر وجود نداشت و بسیاری از مکانیزم های دستی مانند سوزنگذاری یا تعویض سوزن و گشتن بدنبال یک ترک در کارتنی از دیسک ها دیگر وجود نداشتند و از همینجا بود که روش های گوناگون میکس و اجرای نوین زاده شدند.

نرم‌افزار Final Scratch از Stanton

نرم‌افزار Final Scratch از Stanton

این نخستین نرم‌افزار DJگرا بود که به دگرگونی کامل این صنعت کمک کرد. حتی با پیشرفت تکنولوژی CDJها بسیاری ا ز دی جی ها برای بکار گیری واینیل ها و اسکرچ های واقعی و موتوری پافشاری داشتند. در این زمان گزینه های کمی برای دی جی های اسکرچ وجود داشت زیرا این صنعت هنوز بر مبنای سخت افزار واینیل و CDJها بود.

تکنولوژی سیستم واینیل دیجیتال DVS

نرمافزار Final Scratch نخستین روشی بود که دی جی های ترنتیبل میتوانستند از پخش رایانه ای استفاده کنند. این نوآوری به کاربر اجازه میداد تا ترک های کامپیوترش را با ترنتیبلها پخش کند. در این روش یک دیسک بنام Timecode وجود دارد که اطلاعات اسکرچ کردن و نگه داشتن و رها کردن این دیسک بصورت یک سیگنال مدوله شده درمیآمد و برروی ترک درحال پخش اعمال میشد.

کنترلر VCI-100

کنترلر VCI-100

این کنترلر تنها عامل تحریک کننده صنعت دی جی برای تبدیل دی جی دیجیتالی به جریان اصلی بود. آن یک کنترلر ویژه بود که کنترل نرم‌افزار Traktor به سبک CDJ را فراهم میکرد و می‌توانست برای اسکرچ کردن بکار گرفته شود. آن فراهم کننده ی جاگویل های سبک CDJ، یک میکسر دوکانال، کنترل افکت و Hot Cueها تنها در یک دستگاه بود که فقط ۶۰۰ دلار قیمت داشت.

پیکربندی تک میکسر و دو دک

چندین کنترلر دیگر نیز پیش از VCI-100 به بازار آمدند. مانند Hercules DJConsole اما بسیار دست و پاگیر بودند و جاگ ویل های آنها توانایی اسکرچ نداشت، کنترل افکت نداشتند و دارای طرح های پیچیده و گیج کننده ای بودند. اما VCI-100 دارای دو دک و یک میکسر و گزینه های افکت بود که در نوع خودش بی نظیر بود.

این کنترلر یک نسخه موفق تر هم بنام MK2 را رونمایی کرد که در آن زمان هر دی جی آن را بکار میبرد. دی جی هایی مانند Ean Golden، DJ Shakey و Moldover همگی در آن زمان این کنترلر را به تنهایی یا بهمراه دستگاه های دیگری بکار میبردند. آن نخستین کنترلری بود که یک پیکربندی مشابه با CDJها و میکسر را فراهم میکرد و بکارگیری نرم افزار دی جی را رواج داد تا کنترلرها را به یک ابزار مقرون به صرفه برای دی جی های تازه کار و کنترلر بازها تبدیل کرد و یک رقابت بزرگ را بین کمپانی های Denon، Pioneer و Native Instruments بوجود آورد که به گسترش و فراگیری کنترلرهای دوست داشتنی مانند MC6000 ، DDJ-SX و Kontrol S4 انجامید. نفوذ این طرح خاص VCI-100 امروزه در بیشتر کنترلرها دیده میشود.

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.