پس از در گذشت آندره ویدرال در سال گذشته بر آن شدیم تا درس‌هایی را از زندگی این دی جی و حرفه‌ی دراز مدت و برجسته‌ی او بیاموزیم و با شما در میان بگذاریم. او در امتداد حرفه‌ی فراگیرش یک مسیر منحصر به فرد برای خودش ساخت، چندین دهه دی جی کرد، صحنه ها و ژانرها را درنوردید و با این همه باز همچنین مانند یک هنرمند مشهور و یک آهنگ ساز و یکی از نمادهای انقلاب موزیک اسید هاوس در دهه‌ی ۸۰ میلادی نیز از شهرت خودش لذت می‌برد.

کمتر کسی تاثیر عمیقی که او مانند یک پادشاه بر روی موزیک دنس داشته است را بر روی این سبک گذاشته است. اگرچه او دیگر با ما نیست اما همچنان از دید موسیقیایی و دیگر زمینه ها، یک منبع الهام بخش به شمار می‌رود. پس باهم نیم نگاهی به چند نکته از زبان این دی‌جی و موزیسین انگلیسی میاندازیم.

درس اول: یک اجرا به تنهایی می‌تواند زندگی شما را برای همیشه دگرگون کند.

آندره ویدرال:  “هنگامی که من آغاز به کار کردم یک دی جی نبودم، کسی بودم که فقط دیسک ها را پخش می‌کرد.”

کلاب Amnesia ایبیزا
کلاب Amnesia ایبیزا

تا پیش از فستیوال Summer Of Love در سال ۱۹۸۸، ویدرال جوان خودش را یک کلابر خسته میپنداشت که یک دی‌جی عجیب بود و همچنین برای گروه خودش به نام Boy’s Own نیز که یکی از خاستگاه های دگرگونی موزیک اسید هاوس بود نیز موزیک می‌ساخت و فعالیت می‌کرد. او هم مانند دیگر دی‌جی‌هایی که از صحنه‌ی اسید هاوس انگلستان خارج شده بودند یک روند جدید با موزیک های فانک، پانک، ایندی و دیسکو را برای خودش برگزید.

Danny Rampling

در همین هنگام دی جی Danny Rampling به تازگی با یک ماموریت تازه از ایبیزا برگشته بود. او میخواست نشاط فریبنده ی صحنه‌ی جزیره‌ی Balearic ایبیزا را بازسازی کند که دی‌جی‌هایی مانند DJ Alfredo که پایه‌ اصلی کلاب Amnesia در ایبیزا است و موزیک های ایندی، فانک و دیسکو مرسوم به همراه چندین صدای تازه از دیترویت و شیکاگو را میکس می‌کند.

جزیره‌ی Balearic
جزیره‌ی Balearic

نتیجه ی این کار کلاب لندنی Shoom بود که در کنار دیگر نقاط افسانه‌ای مانند کلاب Haçienda در شهر منچستر به یکی از جرقه‌های اولیه‌ی موزیک هاوس انگلستان شد. دنی رمپلینگ، ویدرال را برای اجرا به کلاب دعوت کرد و در کنار دیگر سوپر استارها مانند کارل کاکس و پاول اوکنفولد، او نیز به نوبه ی خودش در آهنگ سازی های اولیه‌ی خود تاخت و تاز کرد و همین یک شب اجرای زنده‌ی دی جی در آن کلاب مسیر زندگی او را دگر گون کرد.

درس دوم: همه‌ی چیز درباره‌ی گروو Groove می‌باشد

ویدرال که یک موزیسین همه کاره و چند وجهی بود قصد نداشت موزیک گروه Primal Scream که یک گروه راک هستند را به یک فرمت موزیک هاوس ۴/۴ تبدیل کند، ولی در عوض او یک محدوده‌ی متنوع از الهامات موزیک‌های امبینت و داب را به موزیک اسید هاوس، گاسپل و پانک راک افزود و آن را دوباره ترسیم کرد. نتیجه‌ی این کار او آلبوم Screamadelica بود که به طور گسترده ای به یکی از بزرگ ترین آلبوم های دهه‌ی ۹۰ تبدیل شد.

DJ Alfredo

علاوه بر آن، این آلبوم به حرفه‌ی دی‌جی ویدرال نیز بسیار کمک کرد و شهرت او در جایگاه یک آهنگ ساز و ریمیکس کننده‌ی بی همتا و پر کار نیز بیشتر شد. او مردی بود که با سختی زیادی کوشید تا دو دنیای پهناور و دور از هم موزیک الکترونیک و راک را در هم بیامیزد. در حالی که همچنان از مهارت های او در آهنگ سازی با احترام و تمجید یاد می‌شود، او یک فرمول ساده اما بسیار تاثیر گذار را برای ساخت موزیک بنا کرد  و آن هم تمرکز روی بیس لاین و پرکاشن‌ها است. وقتی که شما بتوانید گروو و جریان سازش این دو صدا با یکدیگر را پیدا کنید همه‌ی چیزهای دیگر به خودی خود در سرجایشان قرار می‌گیرند و همچنین الهامات شما می‌توانند از هرچیزی گرفته شده باشند.

درس سوم:‌قصه گو باشید

در پی مرگ او به گمان می رفت که در مقاطعی هر مقاله‌ای درباره‌ی آگهی وفات او باشد اما، شخصیت او در جایگاه یک قصه گو شرح داده شده است. حتی در زمینه‌ی موزیک و دی‌جی‌های سبک اسید هاوس هیچ کسی نمیتوانست مانند شخصیت رنگارنگ و موزیک چاشنی دار او باشد و مانند او پلی کند. او مانند یک اسطوره توانایی بازگو کردن حکایت های سرگرم کننده یا موضوعات بسیار پیچیده و درونی را داشت.

این سبک زندگی او بود و سازگاری و تعاملات زیاد با طبیعت و پذیرفتن انواع الهامات مختلف به موسیقی وی نیز منتقل شده بود و ممکن است گفتن جمله‌ي رفتن به سفر از طریق یک ست دی‌جی برایتان یک جمله‌ی کلیشه‌ای و توهمی به نظر برسد اما شما با گوش دادن به ست‌های دی‌جی قدیمی او در شبکه‌ی Essential Mix یا سری میکس‌های Masterpiece که در لیبل Minstry of Sound  منتشر کرد می‌توانید چگونگی این سفر هیجان انگیز از راه موزیک را کاملا با دقت بشنوید و درک کنید.

منبع دی جی سنتر :‌هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.