اکولایزر در آهنگسازی یک ابزار قدرتمند برای بالا بردن کیفیت و ایجاد تغییرات در صداهای تولید شده‌ی شما در پروژه‌ها است. و همین اکولایزر به عنوان کاربردی‌ترین ابزار یک میکسر دی‌جی نیز استفاده می‌شود اما با تفاوت اینکه اکثر اکولایز‌های موجود در میکسرها 3 کانال و بعضا 4 کانال می‌باشد و تنها برای میکس کردن ترک‌ها با یکدیگر طراحی شده است و قابلیت ریز شدن روی بخش‌های فرکانس‌ها را ندارند. اکولایزرهای ویرایشگر دارای چند فیلتر بالا گذر (high)، پایین گذر (low) و میان گذر (mid) هستند که عملکرد این فیلترها از دو فیلتر بیس و تریبل بسیار دقیق‌تر است. اکولایزرهای  ویرایشگر موجود در DAW ها امکان پردازش و تولید صدای نرم تر را به شما می‌دهد و همچنین امکان تغییر فرکانس‌های صدا را برای شما فراهم می‌کند.

انواع اکولایزر

 اکولایزرهای پر کاربرد در دو نوع دسته بندی می‌شوند، اکولایزرهای “پارامتریک” و ”گرافیکی”.

اکولایزر چیست ؟

اکولایزرهای پارامتریک: روی ماژول‌های ورودی میکسر دی‌جی به صورت پیچ‌های High ،Mid ،Low تعبیه شده اند که با چرخاندن هر کدام از این پیچ‌ها محدوده‌ای از فرکانس‌ها بریده شده یا بر آن اضافه می‌شود. همچنین واحد‌های سخت افزاری اکولایزر نیز وجود دارند که دارای ناب‌های بیشتری برای بریدن فرکانس ها و شکل دادن به صدا می‌باشند و برای آهنگ‌سازان و مهندسان صدا کاربرد دارند. همچنین بر روی بعضی از اکولایزرهای پارامتریک ناب “Q” نیز وجود دارد که مخفف کلمه‌ی Quality می‌باشد و از نظر اصولی آن ناب تعیین کننده‌ی نسبیت پهنای باند به فرکانس مرکزی می‌باشد و پهنای باند درآن به عنوان فاصله‌ی بین فرکانس‌های پایینی و بالایی تعریف شده است که در آن لول صدا 3 db دسیبل پایین تر از فرکانس مرکزی می‌باشد.

اکولایزر چیست ؟

اکولایزرهای گرافیکی: این اکولایزر بر روی تعداد مشخصی از فرکانس‌های از پیش تعیین شده عمل می کند و هر یک از این محدوده فرکانس‌ها می‌تواند به صورت مستقل از فرکانس‌های دیگر افزایش پیدا کند یا قطع شود. این نوع اکولایزرها معمولا ترکیبی از اکولایزرهای نوع peaking می‌باشند. یکی از بهترین ویژگی‌های اکولایزرهای گرافیکی، ساختار تصویری آن است که به شما اجازه می‌دهد با یک نگاه متوجه شوید که فرکانس‌ها در چه وضعیتی هستند و جلوی دیستورت شدن صدا را بگیرید و از طرفی هم می‌توانید به راحتی هر فرکانسی را که لازم بود کم و یا زیاد کنید و به قسمت خاصی از صدا شکل دهید. و یا حتی آنها را در مسیر ترک اتومیشن کنید و خلاقیت خود را به اجرا بگذارید. اکولایزرهای گرافیکی موجود در DAWها قابلیت‌های متنوعی دارند که شامل مونو یا استریو کردن صدا، کلیدهای روشن خاموش کردن باندهای فرکانس و همچنین گزینه‌هایی برای انتخاب نوع نمودار برش می‌باشند که با به‌کار بردن آنها می‌توانید اکولایز‌های خود را دقیقا مطابق سازهای انتخابی خود شکل دهید.

3 باند اصلی اکولایزر

High: برای تنظیم محدوده‌ی فرکانس‌های زیر تا فرکانس‌های میانی کاربرد دارد. این فرکانس‌ها تقریبا شامل محدوده‌ی Khz 16 کیلوهرتز تا Khz4 کیلوهرتز می‌باشد. بالا بردن این رنج فرکانس باعث تقویت شفافیت صدای شما می‌شود.

Mid: برای تنظیم محدوده میانی صدا به کار می‌رود. این فرکانس‌ها حد فاصل khz4 کیلوهرتز تا Khz 1 کیلوهرتز را شامل می‌شود. که بیشترین فرکانس‌های صدای انسان در این محدوده صوتی می‌باشد. و در اکثر موسیقی‌ها فرکانس‌های میانی باعث ایجاد بدنه‌ی صوتی موسیقی می‌شوند.

Low: برای تنظیم محدوده‌ی فرکانس‌های بم تا فرکانس‌های میانی کاربرد دارد. شامل فرکانس‌های Khz 1 کیلوهرتز تا Hz 80 کیلوهرتز می‌شود. کم کردن این فرکانس موجب لاغر به نظر به نظر رسیدن صدا و زیاد کردن آن موجب پرحجم شدن بیش از حد و خفه شدن صدا و در مواقعی دیستورت شدن صدا می‌شود.

میزان تقویت و یا تضعیف هر فرکانس را می‌توانید توسط ولوم‌های کشویی روی اکولایزر گرافیکی تغییر دهید. مدل‌های  گوناگونی از اکولایزرهای گرافیکی وجود دارد که می‌توانند فرکانس‌ها را از 5 تا 31 محدوده تقسیم کنند. اکولایزرهای گرافیکی 5 باندی در ماژول خروجی برخی میکسر‌ها وجود دارد. اکولایزرهای 31 باندی نیز وجود دارند، که ولوم را در 31 محدوده فرکانسی مختلف تغییر می‌دهند. به زبان ساده، اکولایزر کردن به معنای، تنظیم میزان زیر و بم  صدا است تا حدی که شنونده از شنیدن صدای با کیفیت لذت بیشتری ببرد. از چرخاندن یا کم و زیاد کردن فیلتر‌ها نترسید و بگذارید با تکرار این کار کاربرد بهتر این ابزار را بفهمید و بتوانید صدای مطلوب خود را پیدا کنید، گوش‌ها همیشه تشنه‌ی صدای با کیفیت هستند.

اکولایز کردن صدا یکی از مهمترین کارهایی است که در یک پروژه ی آهنگ سازی از ابتدا تا انتها با آن سر و کار دارید. اکولایز کردن در مرحله ی نوشتن آهنگ، ترتیب دهی و میکس و مستر نقش زیادی را بازی می کند به طوری که با استفاده از یک اکولایزر در مرحله‌ی آهنگ‌سازی می‌توانید صدای ساز خود را محدود کنید تا از اندازه‌ی فرکانس استاندارد مخصوص آن ساز فراتر نرود و یا حتی در مرحله‌ی میکس، اکولایز کردن درست می‌تواند باعث زنده شدن آهنگ یا بخشی از آن بشود، یا برخی صدا ها را بسیار کمرنگ تر جلوه دهد.

کار کردن با اکولایزر EQ

به طور کلی تلاش کنید و به سرعت کار کنید. زمان زیادی را صرف هر مشکل کوچک نکنید زیرا تغییراتی که شما انجام می‌دهید، از طریق فرایند مرحله‌ی میکس حل می‌شود. به یاد داشته باشید که ایزوله کردن همه‌ی صدا ها به صورت جداگانه مهم نیست، بلکه درک کردن و نحوه‌ی دریافت هر کدام از این صدا‌ها بخشی از میکس کلی می‌باشد. صرف کردن زمان زیاد برای دریافت یک صدای بی عیب تنها از یک ساز تلاش‌های بیهوده‌ای است که زمان و خلاقیت شما را هدر می‌دهد، زیرا این تغییرات ریزی که انجام می‌دهید همگی در هنگام میکس و ترکیب صداها با یکدیگر در قالب یک آهنگ قابل شنیده شدن و تشخیص نمی‌باشند.

منبع دی جی سنتر : هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

به این مقاله امتیاز بدهید !
0.0نمره کلی
نمره خوانندگان از 2 رای