اسنیر بزرگ است! نه اینکه در برنامه ریزی درام با شکوه هرگز مهم نبوده باشد، اما در چندین فرم از موزیک دنس، بیش از چندین دهه است که به این صدا بیشتر از هر زمان دیگری پرداخته شده است و روی آن صدا ریزبین شده اند. در جهان واقعی، درام اسنیر در بین پاهای نوازنده ی درام جای میگیرد و دارای نواری از سیمهای فنری کشیده شده از بالا به پایین است که صدای ویژه ی ترق و تروق و جلز و ولز کردن به آن میدهد.

شما میتوانید از پوسته ی رویین کمی رزونانس با روح به آن بیافزایید . شما سازی دارید که گنجایش ساختن گستره ی بزرگی از صداها را دارد، از صداهای گرم و عمیق دهه ی ۷۰ گرفته تا صدای اسنیر ping از سبک nu-metal و گونه های بسیاری در این بین جای میگیرند.

از نگاه ریتم، درام اسنیر به طور همیشگی به بیت های ۲ و ۴ از بار ۴/۴ تکیه میکند. در درآمیختگی درام Snare با درام Kick  در ریتم ۴/۴ موزیک دنس، الگوی کیک – اسنیر – کیک – اسنیر ساخته میشود که با نام backbeat شناخته میشود، که سرسخت ترین قلاب موزیک های پاپ و راک میباشد.

گفته میشود که در هنگام میکس کردن، اگر رفته رفته شروع به کم کردن صدای میکس کنید؛ صدای وکال و درام اسنیر آخرین چیزهایی هستند که میتوانید بشنوید. این نشان دهنده ی ارزش بالای درام اسنیر در میکس است: المانی که از ترک و وکال پشتیبانی میکند. جایگیری دقیق آن، به بازگویی دورنما و چشم انداز صداهایی که در همه ی میکس شما رخ میدهند کمک میکند.

پس روشن شد که صدای درام اسنیر همیشه باید بسیار خوب و بی کم و کاست باشد! داینامیک ها و تونالیته ی اسنیر بر روی همه ی میکس پایانی شما تاثیرگذار است و اگر خیلی کسل کننده باشد، خیلی گوشه دار باشد، به اندازه کافی پر رنگ نباشد، دراز یا کوتاه، خشک یا تر باشد در پایان میکس شما را خراب خواهد کرد.

High جدا از بدنه

High جدا از بدنه

مانند درام کیک، صدای درام اسنیر نیز میتواند در اِلِمان های High، Mid و Low شکسته شود. تصور کنید درباره ی درام اسنیری سخن میگوییم که فرکانس های بالای آن از بدنه ی پایین جدا شده و بخش پایینی صدای عمیق تری مانند طبل تیمبال میدهد. بدیهی است که صدای یک درام آکوستیک بسته به چگونگی کوبش چوب روی آن، دارای چندین سر (بازه ی فرکانسهای High) گوناگون است که میتواند صداهای زیادی بسازد و این بازه ی فرکانس های High گوناگون در صدای اسنیر، بسته به دور یا نزدیک بودن پوسته ی رویی از زیرین اسنیر درگرگون میشود.

اسنیرها میتوانند برای یک صدای جیز جیز کوتاه یا بلندتر، سفت یا شل بشوند و برای ساختن یک صدای درام خوب باید همه ی این اِلِمان ها را بسنجید. پتانسیل این وجود دارد که در نرم افزار یا سمپلرهای دیجیتالی یا آنالوگ با ترکیب سمپل های نابرابر بتوانید صدای سفارشی خودتان خلق کنید که هیچگاه نتوانید در دنیای فیزیکی با یک طبل اسنیر بسازید. یکی از دوست داشتنی ترین گرایشات به صداهای اسنیر، ترکیبی از اسنیر دهه ۷۰ عمیق – استایل چاق تر و دراز و گونه ای با تنالیته ی  کلپی  تر (Clap)  میباشد.

چگالی دیگر سازها نیز بر چگونگی Decay یا دنباله دار بودن صداهای آن ساز کنترل دارند. برای نمونه اگر دیواره ای از گیتار در برابر یک صدای درام اسنیر بگذاریم؛ آن گیتارها به صدای اسنیر Decay و دنباله خواهند داد و بنابراین صدای شما نیازمند یه لایه کمپرسیون میشود تا بتوانید آن را کشیده تر کنید و با بکارگیری پلاگین های افکت فضای بیشتری به آن بدهید.

اسنیر خوب شما باید بتواند بخوبی بین دیگر اِلِمان های میکس هماهنگی پدید آورد و Attack، Decay، فضا و ساختار کمپرسیون درستی داشته باشد. گشت و گذار در بین دیدگاه ها و پیشنهادات آهنگسازان نشان داده است این بستر، برخی چاره های اساسی را روشن کرده است. خلاصه ای از دیدگاه همگی آنها این بود که اسنیرها را به جای سکوی پرتاب به کار ببرید و رفته رفته با آن آزمایش کنید و تُردی و جیز جیز ویژه ی خودتان با آن اسنیر را خلق کنید.

ادامه ی این مقاله فردا در قسمت دوم …

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.