آیا می‌دانستید که روزانه شمار زیادی از مردم سفر خودشان برای تبدیل شدن به یک آهنگساز بزرگ را آغاز میکنند؟ و خب حقیقت این است که بخش کوچکی از آنها در این راه پیروز میشوند. این برای آن نیست که شاید آنها به اندازه با این کار درگیر نشده اند و زمان نگذاشتند.

بسیاری از آنها بسیار خوب و سریع پیش میروند اما در جایی دیگر پیش نمیروند و در یک رده  گیر میکنند و کارهایشان را آهسته تر و کند تر پیش میبرند. دلیل اصلی این رویداد این است که آنها یکی از با ارزشترین پایه های آهنگسازی را فراموش میکنند و آن تجربه کردن و آزمایش است.

آزمایشات همیشه نتایچ شگفت انگیز و خوشحال کننده ای ندارند. بگذارید روراست باشم و بگویم که بیشتر این آزمایشات راه به جایی نمیبرند. پس چرا این کار را باید انجام دهید؟

زیرا برخی از کارهایی که در هنگام آزمایشات انجام میدهید زمینه ساز پیدایش و کشف راهکارهای تازه و شگفت انگیز میباشد. آنها میتوانند یک صدا تازه باشند که هرگز پیش آن نشنیده باشید یا تکنیکی که به صورت خیلی تصادفی با آن روبرو شدید. پس بنابراین شما همیشه چیزهایی تازه را یاد میگیرید و در آهنگسازی بهتر خواهید شد.

یک دلیل بزرگ که بسیاری از هنرمندان دوران سختی را تجربه میکنند این است که همیشه به همان روال یکسان و یکنواخت باقی میمانند. آهنگسازی در تصمیم گیری خلاصه میشود. از زمانی که DAW باز میشود تا زمان پایان ترک، همه پردازشها با تصمیمات هنرمندان فرماندهی و رهبری میشود.

اگر این راه تصمیم گیری هنرمند همیشه یکسان بماند نتیجه پایانی نیز همیشه همان چیز همیشگی است و این همان دلیلی است که این هنرمندان با یک بازایستایی و درجا زدن روبرو میشوند. هنگامیکه کسی به جهان آهنگسازی پا میگذارد هیچ حد و مرزی ندارد، به رفتار یا چیزی مانند پلاگین ها و صداها عادت نکرده است. هیچ سبک آسانی برای آهنگسازی یا سینتی سایزری ساده ای برای بکار بردن به او قالب نشده است و همه ی چیزهای پیش روی او است اکتشافات و آزمایش‌هایی عنصر اصلی آهنگسازی میباشند.

پس یاد بگیرید همانند نخستین روزی که DAW را باز کردید هر چیز تازه ای را بیازمایید و از پیامد آن نگرانی نداشته باشید. بدنبال این نوشته، ما راه هایی برای انجام آزمایش را برایتان پیشنهاد داده ایم:

خودداری

همیشه خودداری از کارهای همیشگی در دوره ای از زمان بهترین راه برای وادار کردن خودتان به آزمایشات و ساخت وساز با تکنیکهای گوناگون میباشد.

برای نمونه برخی از این خودداری ها میتوانند:

-خودداری از بکارگیری سینت های پر کاربردتان.

-خودداری از بکاربردن ابزارها و سمپل های همیشگی.

-خودداری از پیاده سازی ترفندهایی که همیشه بکارگرفته اید.

-خودداری از ساخت یک سبک که همیشه آن را میسازید.

-خودداری از تنظیم تمپو روی اندازه همیشگی.

همچنین خودداری از ساخت موزیک الکترونیک برای زمان کوتاهی و آزمایش کردن ژانرهایی جدا از موزیک الکترونیک نیز یکی از این راه ها است. (من بسیاری از تکنیک ها و دانش های آهنگ نویسی را زمانی آموختم که بصورت دوره ای و هر ازگاهی میکوشیدم تا آهنگسازی موسیقی متن فیلم را بیاموزم.) پس شما نیز بکوشید تا برای خودتان یک لیست از این استثناها و موارد خودداری کردن را فراهم کنید.

نکته با ارزش این روند کاری این است که کارهایی را که به طور منظم و همیشگی انجام میدهید را کنار بگذارید، اینگونه ناچارید دگرگونه بیاندیشید و ایده ها و تکنیک های تازه ای را بیآزمایید.

به یاد داشته باشید این یک تمرین و کوشش نوآورانه است پس اکنون نگران آهنگ‌نویسی نباشید و تنها ایده های گوناگون را بکاوید و جست و جو کنید.

گنجایش / مرزبندی

برخی اوقات این آزمایشات میتوانند سخت و پیچیده باشند وشما بر سر چندراهی بمانید که چه چیزی را بیآزمایید. که این اساسا وارونه تکنیک خودداری است. برای خودتان مرزکشی هایی انجام دهید که به آنها پایبند باشید. برخی دستورکارها را برای خودتان بنویسید تا آنها را پیگیری کنید و برای آزمایشات خود یک روند آشکار و روشن را سازماندهید.

چند نمونه را برایتان در پایین آورده ایم:

-سینت تازه ای را بیافزایید و تا کار با آن را فرانگرفته اید بسراغ سینت دیگری نروید.

-با BPM کار کنید – اگر همیشه روی BPM ۱۵۰ موزیک میسازید بکوشید تا یک آهنگ در تمپو ۱۰۰ بسازید.

-برای آهنگسازی خود یک بازه زمانی نمایان داشته باشید. (برای نمونه یک آهنگ کامل را در یک روز بسازید.)

-بسراغ یک سبک ویژه بروید یا سبکتان را با سبکی دیگر دربیآمیزید، برای نمونه اگر داب استپ میسازید بکوشید تا عناصر موزیک رگه تون را نیز با آن درهم بیآمیزید. یا مثلا اگر دیپ هاوس میازید عناصر موزیک دان تمپو را نیز به میدان بیآورید.

-خود را وادار به آهنگسازی در فضاهای ویژه مانند کافی‌شاپ یا هتل یا ویلای های جنگل یا … کنید.

تفاوت بزرگ گزینه ی نخست با گزینه ی دوم این است که شما در گزینه ی نخست تنها باید از کارهای همیشگی و عادت های خودتان دست بکشید و چیزهای تازه ای را بیآزمایید اما گزینه ی دوم به شما میگوید که حتی برای آزمایشات تصادفی خود در DAW نیز یک روند روشن و آشکار را برای خودتان سامان‌دهید. پس بگونه ای میتوان گفت این دو گزینه گام های پیشروی شما میباشند و باید در پی هم انجام شوند.

-تکنیک های ویژه ای برای خودتان داشته باشید.

-صداهای عجیب و غریب را رکورد کنید و روی آنها کار کنید. (برای نمونه من صدای پشه کشی که به روی میز میخورد را رکورد کردم و از آن یک صدای درام اسنیر ساختم.)

آزمایش با پویشگرها و متغیرها

آزمایشات میتوانند یک فرایند دراز مدت از آزمون و خطاها باشند. بسیاری از اوقات آن میتواند دلسرد کننده باشد زیرا پیامدهای آزمایشات چیزهای تازه معمولا ناخوشایند هستند.

بزرگترین چشمانداز این رویدادها این است که تا جای توان این پویشگرها و متغیرها (مثلا: پارامترهای سینتی سایزر) را آزمایش کنید و ببینید که به چه یافته‌های خوبی میتوانید دست پیدا کنید یا به چه تکنیکی میتوانید پی ببرید.

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.