نیلز فرام هنرمند سرشناس و صداپیشه آلمانی در آخرین گفتگوی خود الگوریتم سرویس های استریمینگ را خسته کنند خواند و همچنین پلی لیست های تابع گرا و NFT ها را سرزنش کرد. نیلز فرام الگوریتم های پنهان سرویس های استریم را هدف قرار داده و خاطر نشان کرد که این سرویس های نقش خوشایندی را در خلاقیت هنرمندان بازی نمیکنند.

بزرگترین سرویس های استریمینگ با تغذیه شدن الگوریتم هایی که از سوی داده های کاربر هستند پیشنهادات آهنگ ها را برایتان به صف در آورده و لیست پخش هایی نیز درست میکنند و انگیزه آنها از این کار پیشنهاد دادن ترک هایی است که کاربر ممکن است از آنها لذت ببرد و این بر اساس آهنگ های مشابه آنها است. این یعنی اینکه شما هرچه بیشتر به سوی تک بعدی شدن میروید و گنجایش و فرصت گوش دادن به آهنگ های با سبکی دیگر را از دست خواهید داد و دید شما بسته و خلاقیتتان کور خواهد شد.

این آهنگساز و اجرا کننده آلمانی باور دارد که صنعت موزیک امروزه به گونه ای شده است که هنرمندان به جای خلاقیت داشتن در کارشان هرچه بیشتر به سوی سازگاری با سیستم سرویس های موزیک هستند و این خوب نیست. او همچنین به کارکرد این سیستم اشاره کرد و گفت این روند به گونه ای شده است که موزیک ها به اندازه ای خسته کننده و تکراری شده اند که مردم به زودی آنها را فراموش میکنند.

او همچنین گفت با علم بر اینکه این سیستم از طریق رویارویی هوش مصنوعی و مردم بدون آگاهی از کارکرد این سیستم، باهم همکاری خوبی دارند. بیایید به این حقیقت بیاندیشید که اگر آهنگ خوبی منتشر شود و مردم حال و هوا شنیدن و گوش دادن آن را نداشته باشند و از آن به ترک بعدی پرش کنند آن آهنگ خوب به دلیل الگوریتم این سیستم خیلی زود در بین این همه آهنگ تکراری گم شده و در جهانی که هر روز بیش از هزاران موزیک در آن منتشر میشود هیچ و پوچ میشود و هنرمندان نیز برای دیده شدن بیشتر مجبور به ساخت آهنگ های تکراری تر میشوند.

انسان همیشه عادت به عادت کردن داشته و این موضوع در سالیان سال به همه کارهای او سرایت داشته، بنابراین موزیک نیز از این داستان مستثنی نبوده و مردم بیشتر اوقات از رویارویی با چیزی تازه و برای نمونه شنیدن ترک هایی با تازگی بیشتر میترسند و به گوش دادن آهنگ های تازه گرایشی ندارند و عادت به شنیدن نوع خاصی از موزیک دارند.

وی همچنین روی پلی لیست های تابع گرا ریز بین تر شد و نمونه هایی مانند پلی لیست های ویژه خواب یا ویژه خواندن کتاب را مثال زد و گفت که در موزیک دنس هم نیز این سیستم خیلی خوب بر هنرمندان چیره شده است و این یعنی زیاد فرقی ندارد که هنرمند موزیک هستید یا نه ، بلکه او تنها یک پیرو ساده اندیش این الگوریتم است و این یعنی موزیک این هنرمندان نمیتواند به تنهایی روی پای خودش بایستد و خودی نشان دهد.

این درست مانند روند یک رژیم خوراکی روزانه است که  شما معمولا همیشه غذاهای تکراری را میخورید و از رو آوردن به دیگر مواد غذایی یا حتی پخت پزی متفاوت حراس دارید. او به آهنگسازان جوان پیشنهاد کرد که اگر میخواهید در کارتان موفق شوید باید بدانید که این روند تکراری کاری است که شاید هزاران هزار هنرمند دیگر در سراسر جهان مانند شما در حال انجام آن باشند، موفقیت در میان این گستردگی شمار هنرمندان نیاز به خلاقیت در هنر و ساخت آثار هوشمندانه تر است.

او حتی برخی از قهرمانان خودش مانند Aphex Twin را مثال زد و تاسفش درباره فروش اثر به صورت NFT با قیمت ۱۳۰ هزار دلار را کاری کوته بینانه و مشارکت در کاری بسیار اشتباه و با آینده ای تاریک خواند که قابل بخش نیست. هنرمندان دیگری از جمله Deadmau5 نیز قصد انتشار آثار به صورت NTF را دارند و همچنین Calvin Harris نیز این واسطه برای هنرمندان را ستایش کرد و گفت که این میتواند صنعت موزیک را دگرگون کند.

هنوز مشخص نیست که این سیستم های نوپا تا کجا به هنر رخنه کنند از سویی ارتباط مستقیم و بدون واسطه هنرمندان خوب است و از سوی دیگر این سیستم هنرمندان را به ساخت و ساز در یک الگوریتم مرموز میکشاند که خلاقیت هنری را از آنها میگیرد.

منبع musictech  ترجمه مجله تخصصی دی جی سنتر