یکی از بزرگترین دردسرهایی که به سراغ تازه واردان می آید، آکوستیک کردن استودیو است که به شدت دست کم گرفته می‌شود. بدتر از همه این است که خیال کنید تنها با داشتن میکروفون های خوب و مانیتورینگ های رده اول گران قیمت، صدای خوب خودش میاید.

اما چه بخواهید یا نه باید بپذیرید که آکوستیک اتاق نقش ویژه ای را در پخش صدا با کیفیت بالا بازی می‌کند و شاید جایگاه آکوستیک در چگونگی پخش صدا بالاتر از هر چیز دیگری در استودیوی شما باشد. بنابراین بجای آنکه هفته ها و ماه ها را با نامیدی ناشی از اختلال صوتی یا میکس روبرو شوید، بهتر است تا بکوشید و مشکلات را بررسی کنید و هرچه زودتر این ایرادات آکوستیکی را از میان بردارید و کنترل فضای اتاق را در دست بگیرید.

برای همین خواستار و راهنمایی شما، ما در این پست ، گام های لازم برای ساختن یک پیکربندی کارآمد و درمانگر رفتار آکوستیک را پله به پله برایتان بازگو میکنیم.

پیش از آغاز آکوستیک درمانی باید یک درک خوب و فراگیر از آکوستیک به دست بیاوریم. خب یک خبر خوب این است که شما برای راه اندازی یک استودیوی ضبط صدا نیازی به مدرک مهندسی ندارید و میتوانید این کار را با رعایت برخی نکات به خوبی انجام دهید. تنها چیزی که لازم است درک چند مفهوم بسیار ساده است.

بیس ترپ نوعی از تجهیزات آکوستیک

۱.گردش صدا در یک اتاق چگونه است؟

هر زمانی که یک صدایی در اتاق پخش میشود چه اتفاق برای آن میافتد:

– سرآغاز این صدا از منبع تولید کننده ی آن بوده و آن صدا را به همه سو پرتاب می‌کند.

– یک بخش کوچک از آن صدا (که به نام صدای مستقیم شناخته میشود) در یک خط راست به سوی میکروفون میرود.

– پس مانده ی صدا (که با عنوان صدای بازتاب شده شناخته میشود) به گونه ای پیش بینی نشده بر روی سطح چیزهای درون اتاق نیز پرش کرده و بازتاب میشوند.

– و پس از آن،  برخی از این بازتاب های ناگهانی فرکانس ها به دیافراگم میکروفون میرسند.

اکنون…

از آنجایی که صدای راست تولید شده از منبع صدا (صدایی که به سوی روبرو پرتاب میشود) نباید با اتاق کنش و واکنشی داشته باشد و تراز فرکانسی آن بدون دستخوردگی و کجی باقی بماند و نوای آن بدون دگرگونی باشد، باید بدانید که هر صدای بازتاب شده ای توانایی این را دارد که سیگنال صدای شما را دستخوش تغییرات ریز و درشتی کند که به اندازه اتاق و سطح چیزهای بازتاب کننده ی درون اتاق دارد. این کجی صدا میتواند بزرگ یا کوچک، خوب یا بد یاشد… که در بیشتر اتاق ها بد است و ریشه ی این بدی صدا را در پاراگراف پایین توضیح خواهیم داد.

 کلیسای بزرگ

۲.چرا بیشتر اتاق ها از آکوستیک ناتوانی برخوردار هستند؟

آیا تاکنون از یک کلیسای بزرگ مانند عکس بالا بازدید کرده اید؟

اگر چنین است… آیا دریافته اید که چگونه هر صدایی در آنجا کاملا باورنکردنی به گمان میرسد؟

این برای آن است که آنجا نه تنها دارای ساختار و نقش و نگار زیبایی است بلکه به گونه ای ساخته شده تا صدا نیز بسیار زیبا به گوش برسد.

دردسر بزرگ در اینجا این است که ساخت چنین اتاق هایی نیازمند فضایی زیاد و پول زیادتری می باشد.

و از آنجایی که ما چنین چیزی را در دست نداریم، ما در این نوشتار روش ساخت یک فضای ساختگی با آکوستیک خوب را میگوییم.

۳.چگونه میتوان صدای یک اتاق خوب را ساخت؟

در این بخش بهتر است که یک بازگشتی به دهه ی ۶۰ میلادی داشته باشیم. کسی یک ماشین شگفت انگیز به نام Echo Chamber را ساخت. این ماشین به مهندسان این دسترسی را می‌داد تا صدای ریورب یک اتاق را رکورد کنند و در اتاقی به جز آن اتاق آن افکت ریورب را پیاده و مانندسازی کنند.

با گذشت سالها، این نوآوری پیچیده تر شده و امروز برنامه های نرم افزاری که با نام دیجیتال ریورب شناخته میشوند میتوانند صدای ساختگی هر فضای آکوستیکی که به گمان میرسد را مانند سازی کند.

۴.روش زدودن ریورب نهادینه شده در فضای اتاق

تاکنون چشم‌تان به آن ورقه ها یا پنل های فوم بر روی دیوارهای استودیو خورده است؟

با اینکه آنها خیلی زیبا به نظر میایند. هدف بنیادین آنها در خود کشیدن بازتاب های صدا است. زیرا همیشه این بازتاب ها درون میکروفون رکورد میشوند یا صدای میکس شما را کج و دگرگون میکنند.

اما با ورقه های آبسورب آکوستیک تنها چیزی که در اتاق باقی می‌ماند صدای بدون کج شدگی از ساز به میکروفون یا از اسپکر به گوش شما است. این بدرستی همان چیزی است که دنبالش بودیم. خب این کنش و واکنش چگونه رفتار میکند…

ابزوربر

نیاز به گفتن است که کسانی هم دریافته اند که برای درست کردن رفتار آکوستیک یک اتاق، ورقه های ابزوربر در آمیزش با دیگر گونه های ورق آکوستیک به نام دیفیوزر بهتر پاسخ میدهند.

دیفیوزر
ورقه های دیفیوزر

۵.ورقه های دیفیوزر چگونه صدای اتاق را بهبود می‌بخشند؟

هنگامی که همه ی بازتاب های صدا را با ورقه های ابزوربر از بین ببرید، پخش صدادر آن اتاق بسیار ناخوشایند و مرده به گوش میرسد.

چاره این است که بگذارید چند سطح بازتاب کننده باقی بماند و بازتاب صدا از آنها را با ورقه های دیفیوزر پراکنده کنید.

همیشه بازتاب های رام نشده برای شما دردسرساز خواهد بود، زیرا در یک نقطه به دام میافتند و برخی از فرکانس ها به گونه ای ناخواسته افزایش و پژواک پیدا میکنند، در همان هنگام نیز برخی فرکانس های سیگنال اصلی از بین میروند. به این ترتیب تراز فرکانسی در آن اتاق از بین میرود.

اما دیفیوزرها با این پراکندگی بازتاب ها کار میکنند و بنابراین هیچ فرکانس صدایی به دام نمیافتد و نواخت و آهنگ طبیعی صدا به درستی و دست نخورده باقی میماند.

با آمیزش ورقه های ابزوربر و دیفیوزر شما میتوانید آکوستیک هر اتاقی را به گونه ای ساختگی کنترل کنید و آنجا را به یک استودیوی ایده آل و در رده ی جهانی تبدیل کنید.

اما پیش از انجام هر کاری بیایید یک اندیشه ی نادرست که بیشتر تازه کارها بر آن باور دارند را در بخش ۲ این نوشتار بیشتر روشن کنیم.

منبع دی جی سنتر :‌ هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.