عایق صدا در برابر درمان صدا

عایق صدا در برابر درمان صدا

بیشتر زمانها موزیسین ها این دو اصطلاح را به اشتباه به جای یکدیگر بکار میبرند، چنانچه آنها دو چیز سراپا جداگانه هستند.

عایق صدا ساخته میشود تا از رخنه ی صدای درون اتاق به بیرون و صدای بیرون اتاق به درون آن، جلوگیری کند و آن را به کمترین اندازه خود برساند.

که این کار را با بلوکه کردن آنها با ماده ی ساختمانی سنگین و با چگالی بالا و همچنین درزگیری شکاف های هوا در درها و پنجره ها انجام میدهند.

مزیت این کار این است که شما میتوانید هر زمانی که خواستید کلید رکورد را فشار دهید و باصدای بلند کارتان را انجام دهید بدون اینکه بخواهید نگران مزاحمت برای افراد درون خانه و همسایه ها باشید.

از سوی دیگر، هدف درمان صدا تنها کنترل بازتاب های صدا در درون اتاق و ساخت فضای ضبط و میکس بهتر است. هر دوی اینها ارزشمند هستند اما هیچ کدام کار دیگری را انجام نمیدهد.

گرچه خود عایق صدا میتواند بخشی ازبرنامه ی درمان صدای آن اتاق باشد، اما از دید تکنیکی درمان صدا به شمار نمیرود.

ارزیابی اتاق برهنه ی شمار

ارزیابی اتاق برهنه ی شمار

بیشتر زمان ها، هنگامی که تازه کار ها مزیت شنیدن صدا با درمان آکوستیک را میبینند.. بدون یک روز بررسی و مطالعه به فروشگاه ها میروند و بدون پیدا کردن مشکل و ارزیابی آن پنل های آکوستیک میخرند.

برای اینکه بفهمید آکوستیک اتاق شما چقدر بد است در جای جای نقاط خالی اتاق راه بروید و دست بزنید و با دقت پس آوا های ریورب آن را گوش دهید.

در بدترین سناریو صدای زنگ طنین انداز فلزی سختی را میشنوید که معمولا در اتاق های کوچک مکعبی شنیده میشود.

در بهترین سناریو نیز یک طنین ریورب دلپذیر میشنوید که در اتاق ها بزرگتر و با سقف های بلند تر شنیده میشود که چیزهای بسیاری برای پخش (Diffusion) صدا وجود دارد.

اما به گمان میرود که چیزی بین آن دو باشد.

هرچه به گزینه ی شماره یک نزدیک تر باشد باید ورقه های ابزورب بیشتری برای خشک کردن صدای اتاق فراهم کنید.

هرچه به شماره ی دو نزدیک تر باشد به درمان صدای کمتری نیاز خواهید داشت، گرچه هر اتاقی اندکی از این مزیت بهره مند می‌باشد.

اگر در توانتان است این کار (یعنی کف زدن در اتاق را در استودیوهای درست و مهندسی شده) انجام دهید تا یک نقطه ی مرجع برای خود داشته باشید و بتوانید تفاوت ها و کمبود های اتاق خودتان را دریابید.

سپس در هنگام نصب پنل ها مداوم با آزمایش کف زدن از تغییرات رفتار صدا آگاه شوید. با نصب هر پنل آن صدای زنگ تند و زننده کمتر و کمتر میشود تا زمانی که کملا از بین برود.

۳ المان و پایه ی درمان آکوستیک

برای داشتن صدایی خوب شما نیازمند ساخت ترکیبی از ۳ گونه پنل صوتی دارید:

بیس ترپ – برای کشش فرکانس های پایین

پنل های آبسورب – برای کشش فرکانس های میانی و بالایی

دیفیوزر – برای پراکنده کرده فرکانس های باقی مانده

اکنون میخواهیم درباره ی هرکدام از آنها بیشتر بدانیم.

بیس ترپ

-بیس ترپ ها

نخستین و ارزشمند ترین درمان آکوستیک افزودن بیس ترپ ها به اتاق می‌باشد. اگر توانایی خرید یکی از اینها را دارید بیس ترپ را بخرید. زیرا آنها ابزار های تخصصی برای کشش و خنثی کردن فرکانس های بیس هستند و آنها گونه ای از آبسورب های پهن هستند و این به آن معنی است که آنها فرکانس های میانی و بالایی را نیز به خوبی به خود میکشند.

و این دلیلی است که بیس ترپ ها در برخی اتاق ها به تنهایی میتوانند کافی باشند. به ویژه در استودیوهای کوچک خانگی که فرکانس های بیس میتوانند دردسر ساز باشند، این بیس ترپ ها ابزاری اساسی می‌باشند.

ابزورب

-پنل های آکوستیک

با اینکه بسیاری از مردم فکر میکنند که پنل های آکوستیک سلاح اصلی برای رویارویی با دردسرهای صوتی هستند، حقیقت این است که پنل های آکوستیک در کشش فرکانس های پایین ناتوان هستند. بنابراین به جای ابزاری تکمیلی به کار می‌روند و پس از بیس ترپ ها کارگذاری می‌شوند. اما کاری که آنها انجام می‌دهند هم از پس بیس ترپ ها برنمی‌آید.

از آنجایی که آنها نازک و کم پشت تر هستند میتوانید با پرداخت هزینه ی کمتر پوشش بیشتری روی دیوار خودتان بسازید. کاری که آنها انجام میدهند این است که هرگونه امواج ایستاده که ممکن است بین دیوار های روبروی هم باشد را در خود میکشند و این کار را بیس ترپ نمیتواند انجام دهد زیرا بیس ترپ ها همیشه در گوشه ها جای میگیرند.

دیفییوز

-دیفیوزرها

امروزه بیشتر کسانی که در زمینه ی موزیک کار میکنند بر این باورند که دیفیوزرها برای اتاق های کوچک تر ایده آل هستند. کارایی دیفیوزرها و پراکندگی فرکانس ها و کاهش دادن آنها ست اگرکه به طور طبیعی سیگنال را خنثی نکند. شما در استودیوهای پروژه نیازی به دیفیوزرهای گران ندارید.

منبع دی جی سنتر :‌ هرگونه کپی بردای پیگرد قانونی دارد.