با وجود اینکه سیستم های استریو بیش از نیم قرن پیش اختراع شده اند اما پیکربندی اسپیکرهای چندگانه استاندارد در سینما و سیستم های سینمای خانگی در بیست سال گذشته ، میکس در مونو، یا حداقل بررسی میکس در حالت مونو بسیار مهم است و همچنین میتواند به شما در تنظیم عناصر خود در زمینه استریو کمک کند.

استریو در برابر L+R

نخست، داشتن دو بلندگو به معنای استریو نیست و این نخستین چیزی است که باید آن را از ذهنمان پاک کنیم!

ما بسیاری از کارهای صوتی را انجام میدهیم و هر بار که یک فایل استریو Wav یا Aiff از ویرایشگر دریافت میکنیم، در واقع همه چیز اشتباه است، ما موزیک استریو میکس شده ی L+R دریافت میکنم، همه ترک های دیالوگ را با هم در یک ترک استریو دریافت میکنیم، گاهی اوقات حتی L و R جا به جا  شده اند، که خیلی آشفته به نظر میرسد و شما باید با حدس و گمان کارها را آغاز کنید. بنابراین، قطعاً باید بدانید که ۲ ترک به هیچ وجه به معنی استریو نمیباشد.

گمان کنید شما یک ترک مونو دارید، مانند گیتار باس که به باس استریو میرود (برای نمونه، یک مستر باس)، با وجود اینکه به باس استریو میرود، این بدان معنا نیست که گیتار باس استریو شده است، فقط بدان معنی است که در کانال های L و R به صورت یکسان پخش میشود، یعنی L+R. اگر شما به دلایلی دیوانه وار، همان گیتار بیس را فقط در کانال L (فقط یک بلندگو) قرار دهید، نتیجه یکنواختی (مونو) خواهید داشت، تنها ۳ دسی بل نرمتر. جمع اسپیکرهای چپ و راست صدای یک منبع مونو را در دو اسپیکر پخش میکند و نسبت به آنکه تنها در یک اسپیکر پخش شود صدا ۳ دسیبل بلندتر میشود.

اکنون به کیت درام بیاندیشید. شما المان های گوناگونی دارید و احتمالا میخواهید زمینه استریو را پر کنید بنابراین شما Hi-Hat ها را به سمت چپ پن میکنید، Tom را به سمت راست میدهید، Tom دیگر را کمی به چپ داده و Kick  و Snare در مرکز قرار میگیرند و همچنین صداهای بالای سر نیز به شدت به چپ و راست پن میشوند. اکنون شما المان های درام را به خوبی در دو کانال تقسیم کرده اید و هنگام گوش دادن به آن میتوانید لذت ببرید و احساس پخش یک درام زنده را داشته باشید.

خب اکنون با این تفاسیر و آگاهی بر اینکه ما صداها را از دو گوش چپ و راست و فضای بین آن دو میشنویم باید این را بدانید که در زمینه مونو ما همان صداها را با ولوم یکسان بین کانال های چپ و راست میشنویم.

Utility در Ableton Live

بررسی سازگاری در مونو

در برخی از سیستم ها مانند تلوزیون های آنالوگ، گوشی موبایل، و بعض قسمت های سیستم های PA در کلاب ها، رادیو AM و… صدا به صورت مونو پخش میشود. پس شما باید در این مورد بررسی بسیاری انجام دهید و محتاطانه رفتار کنید به ویژه درباره افکت ها و FX های که به صورت استریو و گسترده رکورد شده اند مانند Reverb و Delay. بنابراین اگر میکس مونو شما کمی ایراد داشته باشد به طرز وحشتناک تری نسبت به زمینه استریو خودشان را نشان میدهند و موزیک شما هر اندازه هم که دارای ملودی های زیبا و گیرا و ارنجمنت حرفه ای باشد اما صدای خوبی نخواهد داد و به ویژه در موزیک الکترونیک که بیشتر در کلاب ها و سیستم های PA پخش میشوند، اگر موزیک شما در زمینه مونو به خوبی میکس نشده باشد صدای موزیک شما خراب و ناقص و ناهنجار به کوش شنوندگان خواهد رسید.

بنابراین در هنگام میکس موزیک یا حتی در مراحل ساخت موزیک و کار روی پروژه، روی مستر باس و کیک خودتان یک ابزار مونو (Utility در Ableton Live) را قرار دهید و هر چند وقت یک بار با انجام تغییرات در زمینه میکس صدای کلی را در حالت مونو هم بلافاصله گوش دهید تا صدا را به درستی میکس کنید.

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.